onsdag den 20. november 2013

Til Maya ceremoni på bjerget og meget andet…


Når man rejser rundt på den anden side af jorden kan det ikke undgås, at man bliver snydt på daglig basis. Nogen gange opdager man det, andre gange ikke – og da der oftest er tale om ganske små penge, bliver det bare en del af oplevelsen. Det er i hvert fald sjældent man får muligheden for at konfrontere snyderen efterfølgende. Den mulighed fik jeg i dag.


I går viste Oscar mig et ledigt hotel til en rimelig pris (100 Q) og jeg gav ham som tak 10 Q (ca. 7 kr.) for hjælpen. Senere på dagen erfarede jeg, at værelset kun koster 80 Q, og at de sidste 20 Q (14 kr.) er penge Oscar får for at anvise mig hen til netop dette hotel. Hotellet betaler altså for, at Oscar finder turister til dem. Selv om der kun er tale om 14 kr. pr. nat, og at jeg ret beset er tilfreds med prisen som udgangspunkt, irriterer det mig at være udsat for uærlighed. Mit indtryk af Oscar var jo netop, at han faktisk var hjælpsom.

I dag havde jeg så en aftale med Oscar om, at han skulle vise mig byen, og fortælle om alt det vi så – og da han er rigtig god til engelsk, ville jeg også få mulighed for at få mange af mine ubesvarede spørgsmål stillet. Sådan noget betaler jeg gerne for, men Oscar havde på mange skabt et dårligt udgangspunkt for en hyggelig dag.

Da vi mødtes  klokken 09.00 konfronterede jeg ham med hotelprisen, og han havde 100 dårlige undskyldninger for gårsdagens handling – uden det på nogen måde virkede overbevisende. Han lignede også en dreng, der var blevet taget med fingrene i kagedåsen, og mens jeg i 10 minutter belærte ham om tillid og ordentlig opførsel, stod han blot og lyttede med et skamfuldt ansigt.

Han forklarede, at han var ked af at jeg følte mig snydt, og tilbød at snakke med hotelejeren om det. Som aftalt, så gjort, og jeg fik et afslag i prisen samt muligheden for at få vasket mit tøj. Ja sådan handler man i en handelsby som Chichicastenango…

Nu kunne turen så begynde, og sikke en dag det endte med at blive! Oscar følte vist, at han måtte vinde den tabte tillid ind, og da han fra dagen før vidste, at jeg mest var interesseret i alt det turister normalt ikke så, lavede han programmet om, så jeg ville få mulighed for at overvære en Maya-ceremoni, et sted oppe på bjerget, et sted hvor kun lokale og tilrejsende mayaer har adgang. Jeg var tændt med det samme!! Han ville også tage mig med til et ”privat” tempel, hvor jeg kunne se en ceremoni. Men først skulle vi se Santo Thomas kirken, en række vægmalerier, kirkegården samt den mere lokale del af markedet, hvor jeg senere købte min første souvenir.

Santo Thomas Kirken er bygget af spanierne i 1540 på toppen af det gamle Maya-tempel. Derfor er trinene de vigtigste for folk her, idet de udgør resterne af deres oprindelige tro. Der er 18 trin op til kirken, og det svarer til Maya-kalenderens 18 måneder (med 20 dage i hver måned). Der ofres stadig på bål på trappen, og kirkens trin er samlingssted for folk, der samler energi til at gå på markedet.

Efter kirken gik vi til en række vægmalerier, der er lavet af lokale kunstnere. Her ser man både gamle maya-fortællinger, men der også blevet plads til en drabelig fremstilling af borgerkrigens umenneskelige overgreb på maya-folket. Her ser man også Maya-fortolkningen af pole-dance, som man kan opleve til den store religiøse fest i december.

Herefter gik turen til markedet, hvor jeg faldt over noget interessant. Ældgamle sølvmønter, som blev brugt på den måde, at man klippede små stykker af som betaling. Jeg elsker den slags souvenir, der ikke er en kopi, men faktisk har været i brug. Så nu er jeg en glad ejer af to sølvmønter fra sidst i 1800-tallet, hvoraf den ene tydeligt har været klippet af flere gange.

Herefter gik vi på kirkegården, som dermed blev den tredje af slagsen jeg har besøgt i Guatemala. Det var dog meget interessant at have Oscar med til at sætte ord på det hele, og vi var også heldig at overvære en maya-ofring under vores besøg. Efter kirkegården kom vi til et særligt sted, der er lavet da Maya-kalenderen udløb i december 2012. Her tog man afsked med de første 26.000 år i kalenderen og bød velkommen til de næste 26.000. På stedet er opstillet en række maya-figurer.

Nu gik vi så til det private hjem, hvor de lokale afholder maya-ceremonier. Der var et alter og en masse tændte lys, og i rummet sad en 10-15 mennesker. Jeg spurgte Oscar om jeg måtte tage et billede, og han spurgte de tilstedeværende, og så brød helvede løs. Der bliver talt maya-dialekt, der i forvejen er et meget hårdt sprog, med mange stød og lyde der har karakter af at der gives ordre. Men når det som her tales i vrede, bliver det næsten uhyggeligt,- og jeg følte en vældig ubehag ved at være til stede. Men tilsyneladende var det ikke mig de var sure på, men Oscar, som jo havde slæbt mig med.

Jeg prøvede at berolige alle med, at jeg ikke ønskede at fotografere, og efter 10 minutters diskussion mellem Oscar og en anden mand, gav vi hånd og forlod stedet.

Lettere rystet fortsatte vi nu på bjerget. Jo højere man kommer, jo mere helligt er det, og stedets isolation gør da også, at her aldrig kommer turister. Vi kravlede op af bjerget sammen med adskillige andre, der for fleres vedkommende havde rejst langt for at deltage i ceremonien. Modsat tidligere, var der her på bjerget en vældig åbenhed, og stor nysgerrighed for hvem den høje blege mand med badesandaler mon var. Jeg fik lov at tage de billeder jeg ville, og modsat blev Oscar det sproglige bindeled mellem mig og dem. De stimlede omkring mig for at se (og røre) mine tatoveringer, og det hele endte med et fællesfoto og udveksling af e-mail adresser, så alle kunne få deres eksemplar af billedet.

I Guatemala er det primært medlemmer af bandemiljøet eller folk der har siddet i fængsel, som har tatoveringer, så mine historier om de forskellige motiver på mine arme, og hvor de var blevet til,  skabte i løbet af en halv time en større interesse end selve ceremonien.

Halvt nede af bjerget besøgte vi en maskemager, der laver masker i træ til de religiøse ceremonier. Modsat maskerne som sælges på markedet, har disse ikke alle de fantastiske farver (som turister sikkert elsker). Vægsamlingen havde også en del masker der er mere end 100 år gamle. Disse kan man leje til de religiøse festligheder, da ingen har råd til at købe dem. Hos maskemageren fremgik det også tydelig, hvordan man uden problemer mikser katolicismen og mayatroen., og hvordan man kan give penge til en spansklignende figur i habit, som så vil sørge for man forbliver sund, eller skiller sig af med dårlige vaner som rygning og druk.

Da vi kom ned af bjerget besøgte vi en knivmager, der fortalte om sit arbejde, og viste nogle originale jadesten med maya-symboler han havde liggende. Jeg endte selvfølgelig med at købe sådan et smykke, men fik så til gengæld lovning på lykke i fremtiden. Hvor meget mere kan man næsten forvente mere på en dag?

Se fotos fra en fantastisk dag herunder;



































Ingen kommentarer:

Send en kommentar